Közlemény
a Doktorandusz Országos Szövetsége által megtett lépésekről
a doktori képzésben résztvevőket érintő nyelvi követelményekkel kapcsolatban
A Doktoranduszok Országos Szövetsége (a továbbiakban: DOSZ) 2020. április 14. napján javaslatot tett a doktori képzés nyelvi követelményeinek enyhítésére az Innovációs és Technológiai Minisztérium Felsőoktatásért Felelős Helyettes Államtitkárságának.
A DOSZ javaslatának lényege az volt, hogy a graduális képzésben „bent ragadt” diplomák esetén alkalmazott megoldáshoz hasonlóan a Kormányzat függessze fel a második nyelvismeretről való beszámolás kötelezettségét a doktori fokozat megszerzéséhez. A hallgatók disszertációjuk sikeres megvédése után tehát a második nyelvi követelmény teljesítése nélkül is megszerezhessék tudományos vagy művészeti fokozatukat. A DOSZ javaslata szerint az enyhítés vonatkozott volna valamennyi doktori képzésben résztvevő hallgatóra, illetve doktorjelöltre, tekintet nélkül a képzés megkezdésének évére. Ezen felül a DOSZ azt is vállalta, hogy 2020. június 1. napjáig a doktori képzés nyelvi követelményeinek egységesítésére vonatkozóan jogszabálymódosítási javaslatot terjeszt elő.
Dr. Horváth Zita, felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár asszony a DOSZ javaslatára adott válaszában rögzítette, hogy a veszélyhelyzet során teendő egyes, a felsőoktatási intézményeket és a hallgatókat érintő intézkedésekről szóló 101/2020. (IV. 10.) Korm. rendelet 6. §-a doktori képzésben résztvevőkre nem vonatkozik,[1] így a graduális képzésben alkalmazott könnyítés a doktoranduszok tekintetében nem érvényesül. Helyettes államtitkár asszony válaszában hangsúlyozta, hogy „[a] doktori képzésben, a szakmai tudományos utánpótlásnevelés tekintetében nem tekinthetünk el a nyelvismeret fontosságától, annak érdekében, hogy a jelölt valóban képes legyen tudományos munkájához nemzetközi szakirodalom megismerésére és használatára.”
A járványügyi helyzet olyan megoldások alkalmazását teszi szükségessé, amelyek a megszokottól eltérőek, azonban a doktori képzés sajátosságai ennek lehetőséget adnak, így érvényesülhetnek a távoktatási és távolléti képzési módszerek. Ennek megfelelően helyettes államtitkár asszony álláspontja szerint „[a] doktorandusz jelen helyzetben otthonról, kép- és hangtovábbításra alkalmas applikációk segítségével vagy ilyen felületen (például Skype-on) tanulni is tud és számot is tud adni tudásáról”, amit a kormányzat az online nyelvvizsgák letételével is lehetővé tett.
A fentiek alapján tehát a Felsőoktatásért Felelős Helyettes Államtitkárság nem támogatta a DOSZ javaslatát a doktori képzés nyelvi követelményeinek enyhítése tárgyában.
A DOSZ természetesen egyetért abban, hogy az idegen nyelvek ismerete a társadalom és a felsőoktatás nemzetközi kapcsolatainak erősítése, valamint a minőségi kutatómunka szempontjából elengedhetetlen, azonban problémásnak tekinti az országos szinten tapasztalható egyenlőtlenségeket a nyelvi követelmények tekintetében, amelyet a hatályos felsőoktatási jog gyakorlatilag teljesen a felsőoktatási intézmények hatáskörébe utal.
A DOSZ felismerve a szerteágazó intézményi gyakorlatokból fakadó egyenlőtlen követelményrendszerek kialakulását, figyelembe véve az eltérő tudományterületi sajátosságokat, az Országos Doktori Tanács közreműködésével azt a tiszteletteljes javaslatot tette a felsőoktatási intézmények részére, hogy
A DOSZ javaslatának teljes szövege itt érhető el.
Kelt Budapesten, 2020. május 4. napján
Molnár Dániel s.k.
elnök
Doktoranduszok Országos Szövetsége
[1] „Aki 2020. augusztus 31-ig sikeres záróvizsgát tett, mentesül az oklevél kiadásának előfeltételéül előírt nyelvvizsga letételének kötelezettsége alól.”